JEDINEČNÝ ZUMBA STYL

Zumba fitness vznikla v roce 2001, u nás v Evropě se začala šířit o pár let později a je tu s námi stále! A to právě proto, že je jedinečná! Byla to první kombinace cvičení a tance, která se stala celosvětově oblíbenou a známou. Kombinuje latinskoamerické tance (merengue, reggeaton, salsa, cumbia, samba, jive, cha cha, tango, flamengo) a aerobní pohyb tedy cvičení. Co se však týká tanců může být Zumba mnohem bohatší. Já ve svých lekcích využívám např. i hip hop, belly dance, bachatu, africké či country prvky, dancehall nebo pop. Na konkrétním pojmutí Zumba lekcí už záleží u jednotlivých instruktorů. Co však Zumbu dělá Zumbou je dynamická hudba a právě tanec spojený s fitness. Pro tanečníky je Zumba tvrdší a pro fitness trenéry moc taneční. Je průsečíkem mezi těmito světy. Je šílená, veselá, barevná, energická, hopskavá a nejen pro své pravidlo střídavého tempa také velmi přirozená pro tělo. Pro ženy je Zumba jedna z nejpřirozenějších metod, jak své tělo udržet zdravé, protože stejně tak jako zvedaní činek ve fitness světě a lámání těla v tom vysoko tanečním, jsou levly, které mohou mít i trvalé následky. Jediným trvalým následkem Zumby je spokojenější duch a zdravější (krásnější) tělo. Přesně v tomto vidím obrovskou výhodu také pro děti, které jsou ve vývinu. Některé děti jsou geneticky pohyblivějši, průžnější a není pro ně problém se hodně kroutit a dělat nejrůznější gymnastické prvky, avšak u jiných tomu tak není a já jako trenér díky tomuto stylu na ně nemusím klást v tomto ohledu nároky. Naopak využiji těch, které mají v tomto potenciál a ti, kteří ne, své tělo nenutí do pro ně nepřirozených poloh, kterými si mohou způsobovat hypermobilitu. Jsem zastáncem toho, že cokoliv děláme by nás mělo bavit a mělo by to mít celkový pozitivní dopad na nás i ostatní. Děti si z kroužku krom psychické pohody a dobré fyzické kondice odnáší také pohybové, taneční a koordinační schopnosti, které předvádějí v choreografiích na různých soutěžích a vystoupeních.

JAK VZNIKLA ZUMBA®

Alberto Beto Peréz je základatelem a tvůrčím duchem tohoto fitness programu, díky němuž milióny lidí nepřestávají žasnout, jak Zumba mění jejich tělo, mysl i životní styl.

Zumba vznikla úplně náhodou, jak už to u takových skvělých věcí bývá.

Jednoho dne, když dorazil na lekci, si uvědomil, že svou tradiční hudbu na aerobic nechal doma. Zaimprovizoval a z batohu vytáhl několik oblíbených nahrávek latinsko-americké hudby. Vložil  je do přehrávače a odučil svou první lekci Zumby!

Zumba společnost vznikla v roce 2001 a začla se rozširovat do celého světa, ale ssamotné počátky Zumby byly už od devadesátých let.

NEJPOUŽÍVANĚJŠÍ TANEČNÍ STYLY

MERENGUE: Za kolébku se považuje Dominikánská republika, ale také se může najít na Haiti a Santo Domingu. Poměrně rychlý tanec, kde je rytmus kolem 120–160 bpm (beats per minutes= údery za minutu). Důraz je na každou dobu. Používají se tyto nástroje: tambora, bubny, trumpety a guiro.


SALSA:Tento taneční styl je směs karibských kultur a je silně ovlivněn Kubou, Afrikou a Španělskem. Populární se salsa stala až v New Yorku a na Floridě, kde je slavná až dodneška. Mezi typické nástroje patří timpany, kongo, bubny, trumpety a trombony. Salsa má výrazné beaty a je velmi rychlá (okolo 180 bpm).

CUMBIA:Rytmy až z Kolumbie, Jižní Ameriky, ale silné ovlivnění je i Afrikou a Evropou. V začátcích se používaly perkusy a pouze hlas, později se přidaly další nástroje. Cumbia je často spojována s tropickou a kreolskou příchutí muziky. Perkusy jsou základním nástrojem cumbie a používají se i další jako guiro, harmonika a tambora.

REGGAETON: Můj nejoblíbenější taneční stýl pochází z Jamaiky a je velmi populární v Portoriku a Panamě. Obsahuje tvrdé rytmy a základem jsou bubny jako v reggae. Připomíná hip hop a někdy se mu říká "hudba ulice".

Zumba je styl, který je víceméně neomezený, co se týká inspirace z jiných tanečních stylů a využívá prvky z belly dance, samby, tanga, flamenga, samby axe, country, afrických tanců nebo třeba moderní disko dance, dancehall či pop.

ÚČÍNKY A PŘÍNOSY ZUMBY

  •  zvyšuje účinnost kardiorespiračních a kardiovaskulárního systému
  • posiluje srdeční svalovinu
  • zlepšuje klidovou tepovou frekvenci
  • zlepšuje krevní oběh
  • pomáhá odstraňovat přebytečný cholesterol, snižuje hladinu LDL cholesterolu
  • učí tělo spalovat tuk jako primární zdroj energie
  • zvyšuje bazální metabolismus (BMR)
  • snižuje krevní tlak
  • zlepšuje držení těla
  • posiluje svaly
  • zvyšuje hustotu kostní hmoty
  • napomáhá při prevenci zranění při běžných činnostech
  • intervalový trenink (střídání pomalého a rychlého tempa) spaluje o mnoho více kalorií než jiné druhý cvičení a to až 1000 kalorií za hodinu
  • je účinným cvičením při omezeném čase :-)
  • umožňuje všem bez ohledu na fyzickou kondici cvičit a přizpůsobit si intenzitu cvičení svým potřebám
  • zvyšuje rychlost a celkovou aerobní výdrž
  • zlepšuje vzhled :-), psychický stav a snižuje stres

Čerpáno z manuálu pro instruktory.